Rick Yancey - The 5th Wave

"The 1st wave took out half a million people.
 
The 2nd wave put that number to shame.
 
The 3rd wave lasted a little longer, twelve weeks... Four billion dead.
 
The 4th wave, you can't trust that people are still people.
 
And the 5th wave? No one knows, but it's coming."
 
   "On a lonely stretch of highway, Cassie runs. Runs from the beings that only look human, who have
   scattered Earth's last survivors.
 
   To stay alone is to stay alive, until she meets Evan Walker. Beguiling and mysterious, Evan may be her
   only hope.
 
   Now Cassie must choose: between trust and despair, between defiance and surrender, between life
   and death."
 
bildkälla
 
Språk: Engelska
Sidor: 460
Utgiven: 2013
Mitt betyg: 4 av 5
 
Jag hade inga direkta förväntningar när jag började läsa denna. Hade fått den av min syster som hade läst den. Hon sa inte ens om det var bra eller inte. Hehe. Blev lite fundersam på om det var femte delen i en serie. Tyckte att det kändes som det pga titeln. Så jag googlade en jäkla massa för att vara säker. När jag väl var säker och började läsa blev jag fångad direkt! Gillar böcker med lite science fiction-känsla. Det ska inte vara för mycket, men lagom. Jag tyckte den här var alldeles lagom. Och så bra! Det är enormt spännande att följa Cassie, och även de övriga karaktärerna som man får följa ibland. Även om den på många sätt var lite förutsigbar, var den på andra sätt inte alls förutsigbar! Jag rekommenderar verkligen den här boken! Speciellt om ni gillar Hungerspelen och andra böcker inom den genren. Det kändes dock som att historien påminde väldigt mycket om Stephenie Meyers The Host.. Funderar nästan på om det ens är okej att den är så "nära"?

Kommentera här: