Dan Brown - Inferno

"Helvetets mörkaste platser är reserverade för dem som förhåller sig neutrala i tider av moralisk kris."
 
   "Harvardprofessorn i religiös symbolik, Robert Langdon, vaknar mitt i natten i en sjukhussäng med blixtrande
   huvudvärk. Han har ingen aning om var han befinner sig, inte heller vad som hänt honom de senaste dygnen. Bara
   några timmar senare utsätts han för ett attentat och tvingas fly handlöst tillsammans med kvinnan som vårdar honom,
   Sienna Brooks. I sin kavaj upptäcker han ett oroväckande föremål...
 
   Allteftersom Langdon börjar förstå vad som hänt växer en bild av ett fruktansvärt hot fram - skapat av ett geni vars
   fixering vid världens undergång bara kan mäta sig med hans kärlek till ett av de mest fascinerande litterära
   mästerverk som någonsin skrivits - Dantes mörka poem Helvetet.
 
   Under en vild jakt genom Florens myllrande och historiefyllda gator, palats och lönngångar inser Langdon att han i en
   kamp mot klockan är tvungen att lösa de gåtor som det mystiska föremmålet innehåller - innan ett inferno utbryter..."
bildkälla
 
Språk: Svenska
Sidor: 542
Utgiven: 2013
Mitt betyg: 2,5 av 5
 
Dan Browns böcker är alltid lika spännande! Jag tycker att det är så fängslande att läsa om alla olika konstverk och symboler som jag regelbunder googlar efter för att se hur de ser ut i verkligheten. Men trots den spännande historien i den här boken så måste jag nog säga att det var något som gjorde att jag aldrig riktigt fastnade i historien. Kanske var det för att det plötsligt gick upp för mig att Langdon alltid har hjälp av olika kvinnor som sedan aldrig mer nämns i de kommande böckerna?

Kommentera här: