Cassandra Clare - The Mortal Instruments, Stad av skuggor

  
   "Det är sommarlov och Clary Fray har äntligen fått med sig sin bäste vän Simon till klubben hon gillar,
   Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig utekväll och Clarys liv får en helt ny vändning.
 
   Clary blir vittne till hur tre ungdomar med märkliga tatueringar dödar en kille inne på klubben. Kroppen
   försvinner utan minsta blodspår och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna.
 
   Nästa dag dyker en av mördarna, Jace, upp på samma fik som Clary och Simon. Den kvällen försvinner
   Clarys mamma spårlöst."
 
 
 
 
bildkälla
 
Språk: Svenska
Sidor: 527
Utgiven: 2013
Mitt betyg: 3,5 av 5
 
Jag var väldigt velig om jag skulle ge boken 3,5 eller 4 i betyg. Jag valde dock 3,5 eftersom jag tyckte att det var väldigt bra, men inte så att jag var tvungen att beställa nästa med en gång.
 
Boken handlar som sagt om Clary som framställs som en nyfiken tonåring med dåligt självförtroende. Varför är det alltid så att tonåriga tjejer alltid framställs som extremt självgoda eller väldigt osäkra? Det stör mig något. Speciellt eftersom de ofta beskrivs som väldigt vackra ändå. Kanske vill författarna skildra en tonårstjejs osäkerhet, men det stör mig ändå. Hur som helst! Sen kommer såklart den "töntiga" bästa (kill)kompisen som helt uppenbart avgudar huvudkaraktären, som såklart inte anar någonting. Släng sedan in den mystiska snygga killen med extremt bra självförstroende. Ja, jag skulle kunna beskriva exakt vilken tonårsbok som helst..
 
Den här historien hade dock en hel del annan krydda i form av övernaturliga fenomen som ändå för det mesta var helt nya för mig. Så det gjorde det hela mer spännande. Sen var inte boken helt förutsigbar heller. Vilket är ett plus. Jag vet dock inte om jag gillade tvisten..
 
Jag skulle rekommendera boken till personer som gillar fantasy, då den ändå innehöll några överraskningar samt lite nya fenomen. Jag fastnade dock inte så pass att jag var tvungen att slänga mig på datorn och köpa nästa del, vilket i mitt fall säger en hel. Hehe.

Kommentera här: