Kristian Gidlund - I kroppen min, Resan mot livets slut och alltings början

 
   "Jag har fått besked om en envis cancer. En elak. En cancer som gjort sig omöjlig. Omöjlig på alldeles fel
   ställen. Och jag har fått besked om att jag inte kommer att klara mig den här gången. Det här är mitt sätt
   att hantera den här situationen. Mitt sätt att tygla det som har tvingat sig in i mitt liv. Det här är mina
   känslor när de osar, fräser och dundrar inom mig."
 
   "Kristian Gidlund, journalist och trummis i gruppen Sugarplum Fairy, avled den 17 september 2013, 29 år
   gammal.
 
   Drygt två år tidigare hade han fått sin första cellgiftsbehandling mot den nyligen upptäckta cancern. Han
   började skriva en blogg, "I kroppen min". Bloggen fick en enorm genomslagskraft - miljontals människor
   upptäckte Kristians starka, nakna, vackra texter.
 
   Texter som träffar rakt i hjärtat."
 
 
 
 
Bildkälla
 
Språk: Svenska
Sidor: 330
Utgiven: 2013
Mitt betyg: 5 av 5
 
Jag hade inga som helst förväntningar på denna bok. Jag visste ganska lite om Kristian Gidlund förutom att han dog i cancer förra året, hade en blogg där han skrev om sin kamp och att han varit med i ett band. Kanske var det på grund av detta som jag blev så berörd? För att jag redan visste att han inte skulle klara sig, samt att jag verkligen inte visste något alls om hans resa i förväg.
 
Texterna är väldigt gripande. Jag var rädd att den skulle vara lite svårläst och "tung" eftersom jag visste att den var skriven i bloggformat. Men det var inte alls svårläst. Jag läste boken på tåget till och från jobbet, vilket var lite jobbigt eftersom jag ganska ofta var tvungen att stryka lite tårar ur ögonen. Jag tror till och med att jag snörvlade till på ett ganska högljutt och konstigt sätt vid ett tillfälle eftersom det var en person på tåget som tittade väldigt konstigt på mig. Haha. Det var även väldigt tungt på ett annat sätt än jag nämnde innan. Jag märkte nämligen att jag påverkades väldigt mycket av historien och blev väldigt rättretlig, nedstämd och på dåligt humör. Därför bestämde jag mig för att vänta några månader innan jag läser den avslutande boken.

Kommentera här: