Charlotte Rogan - Livbåten

 
 
  "1914 förliser oceanångaren Empress Alexandra. Efter att ha lämnat övriga passagerare att drunkna trängs 39
   personer i en livbåt som är byggd att bära hälften. För att den unga Grace ska överleva måste andra sätta
   livet till. Med list och mod tar hon upp kampen om att härska i båten. En ödesdiger kamp som blottar
   människans allra mest basala känslor och instinkter såväl hos Grace som hos hennes medpassagerare.
   Livbåten är en psykologisk thriller berättad av en kvinna som är lika oförglömlig och komplex som de
   händelser hon beskriver. En mardrömsfärd som inte lämnar någon läsare oberörd."
 
 
 
Bildkälla
 
Inläst av: Martina Nilsdotter
Speltid: 7 tim 13 min
Utgiven: 2013
Mitt betyg: 2,5 av 5
 
Den här boken var lite utav ett panikval eftersom jag inte hade många dagar kvar på min prenumeration från Storytel. Jag skulle inte säga att jag ångrade mig, men jag hade nog inte förväntat mig riktigt denna typ av bok (trots beskrivningen av boken). Det var spännande att läsa om Graces öde, men jag hade lite svårt att greppa henne som person. visst att hon växt upp i ett välställt hem, men hon hade ju ändå behövt acceptera att hon kanske aldrig skulle kunna leva sitt liv så. Jag tycker att hon borde ha lärt sig mer under sin tid som "fattig", men hon verkade inte alls ha förändrats något trots sina erfarenheter. Var hon enbart en "gold-digger"? Var tvungen att googla lite efteråt och uppfattade det som att boken är löst baserad på verkliga händelser? Dvs. själva förlisningen.

Kommentera här: